Vitec Katrina palvelee nyt myös Tampereella kahden ohjelmistokehittäjän voimin

Koska Vitec Katrina on ohjelmistotalo, suuri osa Katrinan henkilöstöstä työskentelee jollakin tavalla ohjelmistokehityksen parissa. Viimeisen vuoden aikana Katrinan ohjelmistokehitystiimi on vahvistunut entisestään, kun Vitec-yhtiöiden yhteisellä Tampereen toimistolla on aloittanut kaksi uutta ohjelmistokehittäjää. Lisäksi toimistolla voi usein tavata Tampereen seudulla asuvan toimitusjohtaja Niko Pahkalan.

Mutta mitä ohjelmistokehittäjä työssään oikein tekee? Kurkataanpa Vitec Katrinan uusien kasvojen, Aapo Soukkion ja Nico Heinolan, työpöydälle!

Vitec Katrinan ohjelmistokehittäjät ovat taitavia kavereita

Vitec Katrinan tuoreet ohjelmistokehittäjät, Aapo ja Nico, ovat osa Katrinan ohjelmistokehittäjien tiimiä. Tiimin tehtävänä on varmistaa, että eri sovellusten käyttäjien käyttökokemus on hyvä, ja että sovelluksiin voi luottaa.

”Sovelluksilla voi olla tuhansia käyttäjiä, joten me kehittäjät voimme olla tyytyväisiä silloin, kun sovelluksessa ei tapahdu mitään ihmeellistä. Meidän tehtävänä ei ole luoda wau-efektejä, vaan tavoitteena on luoda asiakkaalle mahdollisimman varma käyttökokemus ja varmistaa se, että hän voi luottaa sovellukseen. Aina mennään siis asiakas edellä”, kertoo Aapo.

Sekä Nico että Aapo ovat olleet tyytyväisiä uuteen työpaikkaansa ja uusiin työkavereihinsa.

”Katrinalla porukka on tosi mukavaa ja positiivista. Täällä halutaan olla ylpeitä siitä, mitä kehitetään ja varmistetaan, että hommat tehdään hyvin. Vitec Katrinalla onkin teknisesti tosi taitavia kavereita, joilta on saanut oppia paljon”, kehuvat Aapo ja Nico ohjelmistokehittäjien tiimiä.

Mitä ohjelmistokehittäjän työssä sitten oikein tehdään?

”Pääasiallisestihan me kirjoitetaan koodia. Manuaalinen koodinkirjoitus ei kuitenkaan ole pääasia, vaan tärkeää on ymmärtää ohjelmistokokonaisuuden, arkkitehtuurin ja tietorakenteiden koko kokonaisuus.”

”Kun sovellukseen esimerkiksi tuodaan uusia toiminnallisuuksia, kehitystyössä on mukana yleensä suunnittelija, joka määrittelee, miten toiminnallisuuden kuuluu toimia. Ohjelmistokehittäjä vie sitten nämä määritykset itse ohjelmistoon, eli siis koodaa. Ketjun loppupäässä ohjelmistokehittäjän jälkeen työskentelevät vielä testaajat, jotka varmistavat sen, että ohjelmisto todella toimii kuten on suunniteltu.  Tuoteomistaja taas on linkki kehitystiimin ja asiakkaan välillä – valmiin tuotteen toimituksen jälkeen tuoteomistajat ovat asiakkaisiin yhteydessä herkällä korvalla, ja muutoksia tehdään tarpeen tullen hyvinkin nopeasti”, valaisee Aapo ohjelmistokehittäjän arkea.

”Lisäksi joissakin projekteissa tiimillä voi olla niin kutsuttu tech lead, jonka tehtävänä on ottaa vastuu teknisistä linjanvedoista ja olla kehitystiimin johtaja. Projektin aikana tietoa viedään ohjelmistokehittäjille, jotka omalla työllään varmistavat sen, että ohjelmisto toimii aukottomasti”, Nico jatkaa.

Vitecin useat yhtiöt Tampereella saman katon alla

Vitec Katrina tekee tiivistä yhteistyötä Vitec-konsernin muiden sisaryhtiöiden kanssa. Tampereella yhteistyö on konkretisoitunut päivittäisen yhteistyön tasolle, sillä Katrinan työntekijät työskentelevät samoissa tiloissa Vitec Acuten, Vitec Tietomitan, Vitec Avoinen ja Vitec Alman kanssa Tulli Business Parkissa Tampereen keskustassa. Kaikkiaan viteciläisiä Tampereen toimistolla on jo yli 70 ja määrä kasvaa jatkuvasti.

”Vaikka olemmekin Aapon kanssa tämmöisenä Katrina-parivaljakkona Tampereella, hoituvat palaverit ja tapaamiset muiden tiimiläisten kanssa hyvin Teamsilla. Ja tarvittaessa käydään sitten Rauman tai Jyväskylän toimistoilla vierailulla”, kertoo Nico.

Aapo Soukkio, Software Developer

• Varhaisaikuisuus teollisuuden palveluksessa samalla ohjelmointia opiskellen
  • Tietotekniikan insinööri, erikoistuminen ohjelmistotekniikkaan. Valmistunut keväällä 2024
  • Teki Vitec Katrinalle opinnäytetyönsä automaatiotestauksen integroinnista ohjelmistokehitysprosesseihin
  • Aloitti Vitec Katrinalla lokakuussa 2023: ”Hyvä ilmapiiri, aina on mukava tulla töihin.”

Nico Heinola, Software Developer

• Ensimmäinen ohjelmoinnin työpaikka 8-luokalla, jolloin pääsi koodaamaan ”pikkujuttuja”
  • Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto kaksoistutkintona
  • Voitti Suomen mestaruuden verkkosivujen tuotannossa ja suoritti asepalveluksen koodarina
  • Aloitti työskentelyn Vitec Katrinalla kesäkuussa 2024: ”Voin suositella kaikille, loistava työpaikka.”

Kuvassa Aapo vasemmalla ja Nico oikealla.